FUNDACJA HOMO HOMINI HOMO est

 

STATUT

 

Fundacji

Homo Homini Homo est”

 

 

 

Fundacja pod nazwą „Homo Homini Homo est”, zwana w dalszej części „Fundacją”, została ustanowiona przez Piotra Duniec – zwanego dalej Fundatorem, aktem notarialnym za repertorium A Nr 5352/2014 w Kancelarii Notarialnej w Sosnowcu przy ul. Warszawska 8 przed notariuszem Agatą Miland-Huzarewicz.

 

Fundacja działa na podstawie:

  • ustawy z 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z pózn. zm.),

  • ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z pózn. zm.),

  • prawa polskiego,

  • niniejszego Statutu oraz innych Aktów Wewnętrznych, uchwalonych w toku działania Fundacji.

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

  1. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Dla realizacji celów statutowych Fundacja może prowadzić działalność poza granicami RP, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  2. Siedzibą Fundacji jest miasto Sosnowiec

  3. Czas trwania Fundacji jest nieokreślony.

 

 

§ 2

 

  1. Fundacja posiada osobowość prawną.

  2. Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (ustawa o działalności pożytku publicznego) (Dz. U. 2003 r. Nr 96 poz. 873).

3. Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego, na rzecz ogółu społeczności, a w szczególności osób i instytucji, o których mowa w § 7 Statutu Fundacji.

 

§ 3

 

Dla sprawowania nadzoru nad Fundacją ze względu na jej główne cele właściwy jest minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego.

 

 

 

§ 4

 

  1. Fundacja może używać pieczęci z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.

  2. Fundacja może używać następującego skrótu swojej nazwy: HHH, wyróżniającego ją znaku graficznego oraz odpowiedników jej nazwy w językach obcych.

 

 

§ 5

 

Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym, zasłużonym dla celów obranych przez Fundację, przyczyniającym się do realizacji celów Fundacji lub dla samej Fundacji.

 

§ 6

 

Fundacja może tworzyć w kraju i za granicą swoje stałe i czasowe oddziały, przedstawicielstwa lub inne jednostki organizacyjne.

 

 

Rozdział II

Cele i zasady działania Fundacji.

 

 

§ 7

 

Fundacja została powołana dla realizacji tylko i wyłącznie społecznie użytecznych celów w sferze pożytku publicznego.

 

Celami Fundacji są:

  1. Pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób.

  2. Ochrona i promocja zdrowia.

  3. Działalność charytatywna.

  4. Działania na rzecz osób chorych lub niepełnosprawnych.

  5. Wychowanie oraz oświata, nauka i edukacja.

  6. Działania w zakresie krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży.

  7. Działania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji.

  8. Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.

  9. Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego.

  10. Działania w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

  11. Upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa.

  12. Działania w zakresie ratownictwa i ochrony ludności.

  13. Pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą.

  14. Działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.

  15. Promocja i organizacja wolontariatu.

  16. Działania w zakresie podnoszenia szans edukacyjnych dzieci, młodzieży i studentów z małych miast i wsi.

  17. Pomoc osobom starszym wymagających opieki w domach spokojnej starości.

  18. Rozwijanie zainteresowań i umiejętności dzieci i młodzieży a w szczególności: nauka tańca, pływania, gry na instrumentach, nauka języka obcego oraz ogólny rozwój psychomotoryczny.

  19. Przeciwdziałanie bezrobociu oraz aktywizacja zawodowa osób pozostających be pracy.

  20. Działania w zakresie pomocy dla osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków hazardu lub innych uzależnień celem ich leczenia jak również niesienie pomocy materialnej rodzinom, wśród których występuje osoba uzależniona.

  21. Działania w zakresie pomocy studentom szkół wyższych w zdobyciu środków finansowych na kontynuowanie nauki, zakup podręczniki i pomocy naukowych jak również poprawy warunków socjalnych.

  22. Pomoc uczniom szkół podstawowych, gimnazjalnych, zawodowych i średnich w celu stworzenia optymalnych warunków do nauki i zdobywania umiejętności, rozwijania zainteresowań oraz wyrównania w poziomie.

23. Pomoc twórcom i artystom nie mającym wystarczających środków finansowych na publikację swoich prac.

 

 

§ 8.

 

  1. Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  1. pozyskiwanie środków finansowych przeznaczonych na działalność Fundacji,

  2. wspieranie finansowe i pozafinansowe podmiotów i organizacji powołanych do realizacji celów zgodnych z celami Fundacji w kraju i za granicą;

  3. organizowanie lub finansowanie akcji społecznych;

  4. organizowanie, finansowanie oraz wspieranie wyjazdów dzieci i młodzieży na kolonie, obozy, zimowiska oraz na inne formy wypoczynku;

  5. organizowanie, finansowanie wycieczek, imprez sportowych i turystycznych;

  6. świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej na rzecz osób chorych, niepełnosprawnych, ubogich, wychowanków Domów Dziecka i podopiecznych Domów Pomocy Społecznej oraz osób z różnych przyczyn zagrożonych wykluczeniem społecznym;

  7. udzielanie pomocy finansowej jednorazowej lub w formie stypendiów i ustanawianie nagród dla dzieci i młodzieży uczącej się lub studiującej;

  8. udzielanie pomocy finansowej celem prawidłowego rozwoju psychofizycznego, rozwijaniu zainteresowań, umiejętności jak również wyrównania poziomu nauczania;

  9. organizowanie, wspieranie i finansowanie imprez charytatywnych, artystycznych, w tym wernisaży, wystaw i koncertów, jak również szkoleń, prelekcji, sympozjów, konferencji i prezentacji, publikacji i wydawnictw;

  10. współpracę z instytucjami publicznymi, osobami prawnymi, przedsiębiorstwami; przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi oraz osobami indywidualnymi w kraju i za granicą;

  11. udział w przedsięwzięciach, zgodnymi z celami statutowymi fundacji;

  12. prowadzenie działalności wydawniczej w tym sprzedaży książek i wydawnictw.

 

  1. Szczegółowe zasady i warunki realizacji wyżej wymienionych celów określają regulaminy wewnętrzne Fundacji.

 

§ 9

 

Działalność pożytku publicznego fundacji

 

Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rzecz ogółu społeczności jako działalność pożytku publicznego. Działalność ta jest wyłączną statutową działalnością Fundacji.

  1. Działalność statutowa Fundacji jest prowadzona jako działalność nieodpłatna oraz odpłatna
    w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

  2. Prowadzona przez Fundację odpłatna działalność pożytku publicznego nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej.

  3. Prowadzona przez fundację odpłatna działalność pożytku publicznego, o której mowa w ust. 2, obejmuje w szczególności odpłatną działalność wydawniczą, w tym sprzedaż książek lub innych publikacji.

 

Rozdział III

 

Majątek i dochody Fundacji.

 

§ 10

 

Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 500 zł. (słownie: pięćset złotych) oraz środki finansowe i inne mienie nabyte przez Fundację w toku jej działania.

 

§ 11

 

Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym majątkiem.

 

§ 12

 

1. Dochody Fundacji mogą pochodzić z:

  1. darowizn, sponsoringu, spadków i zapisów;

  2. dotacji i subwencji oraz grantów;

  3. wpływów z aukcji, zbiórek i imprez publicznych oraz z loterii;

  4. dochodów z majątku Fundacji;

  5. odsetek bankowych, udziałów, lokat;

  6. odpłatnej działalności pożytku publicznego w szczególności działalności wydawniczej,
    w tym sprzedaży książek lub innych publikacji.

     

2. Dochody Fundacji w całości wykorzystywane są na realizację celów statutowych oraz pokrycie kosztów niezbędnych do działania Fundacji.

 

§ 13

 

W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd Fundacji składa oświadczenie
o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.

 

§ 14

 

1. Fundacja nie może udzielać pożyczek lub dokonywać zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób,
z którymi członkowie lub pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi".

2. Fundacja nie może przekazywać jej majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.

3. Fundacja nie może wykorzystywać majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji.

4. Fundacja nie może dokonywać zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

 

Rozdział IV

 

Władze Fundacji

 

§ 15

 

1. Organami Fundacji są:

a) Rada Fundacji – zwana dalej Radą;

b) Zarząd Fundacji – zwany dalej Zarządem.

 

2. Członkowie Rady Fundacji nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać
z członkami organu zarządzającego w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.

 

3. Członkami organów fundacji nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

 

§ 16

 

Rada Fundacji

 

  1. Rada Fundacji jest organem pełniącym funkcje kontrolno – nadzorcze.

     

  2. Rada Fundacji, zgodnie z postanowieniem Sądu Najwyższego z dnia 8 grudnia 1992 r. (I CRN 182/92, OSNC 1993 poz. 139), jako ciało kolegialne składa się z minimum 2 osób, w tym Przewodniczącego Rady.

     

  3. Członków Rady Fundacji oraz następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcje lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje Fundator.

     

  4. Członkostwo w Radzie trwa 4 lata i wygasa na skutek:

  1. dobrowolnego wystąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady;

  2. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;

  3. śmierci członka;

d) wygaśnięcia kadencji Rady.

 

5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady, i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady. Do przypadków tych zaliczają się okoliczności, które w sposób długotrwały
uniemożliwiają bądź w znaczny sposób utrudniają pełnienie funkcji przez członka Rady albo
powodują utratę zaufania do danego członka Rady.

6. Odwołanie członka Rady może nastąpić, jeśli jego działania pozostają w rażącej sprzeczności
z postanowieniami niniejszego Statutu, działa on na szkodę Fundacji, jego działania w
sposób
długotrwały uniemożliwiają bądź w znaczny sposób utrudniają pełnienie funkcji przez członka Rady albo powodują utratę zaufania do danego członka Rady.

7. Odwołanie następuje:

  1. na skutek uchwały Rady Fundacji podjętej przez wszystkich pozostałych członków Rady,

  2. na skutek pisemnej decyzji Fundatora.

    8. Z tytułu pełnienia funkcji w Radzie, Członek Rady może otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

 

§ 17

 

Do zadań i kompetencji Rady należy:

  1. określenie kierunków działania Fundacji i nadzór nad ich realizacją;

  2. zatwierdzanie rocznego planu pracy Fundacji, preliminarza kosztów i budżetu;

  3. zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji, stanu jej finansów
    i pozostałego majątku;

  4. rozpatrywanie spraw wniesionych przez Zarząd;

  5. zatwierdzanie struktury organizacyjnej Fundacji, powoływanie jednostek, organów
    o charakterze doradczym;

  6. powoływanie i odwoływanie Zarządu lub poszczególnych jego członków oraz przyznawanie im wynagrodzeń i gratyfikacji;

  7. reprezentowanie Fundacji w stosunkach z członkami Zarządu, poprzez osobę Przewodniczącego;

  8. ocena pracy członków Zarządu na podstawie dorocznych sprawozdań składanych przez Zarząd i udzielanie im absolutorium. Nieudzielenie absolutorium nie jest równoznaczne
    z odwołaniem;

  9. ustalanie zasad pracy Rady i Zarządu Fundacji oraz wewnątrz organizacji;

  10. podejmowanie decyzji zastrzeżonych dla kompetencji niniejszego organu postanowieniami niniejszego Statutu;

  11. podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.

 

Na prośbę lub żądanie członka Rady, każdy Członek Zarządu lub pracownik Fundacji ma obowiązek złożenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub wykonania innych czynności związanych z umożliwieniem wykonywania swoich funkcji przez członka Rady.

 

§ 18

 

  1. Rada Fundacji obraduje w miarę potrzeb, na posiedzeniach, które odbywają się co najmniej dwa razy do roku.

  2. Posiedzenie Rady zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek Zarządu albo w szczególnych przypadkach na wniosek członka Rady.

  3. Nadzwyczajne posiedzenie Rady powinno zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku do Przewodniczącego.

  4. Rada podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, jeśli dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej, przy obecności co najmniej 2/3 członków składu Rady. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Przewodniczącego.

  5. Jeśli inne Akty Wewnętrzne nie stanowią inaczej to każdy z członków zwyczajnych Rady dysponuje jednym głosem.

  6. W szczególnych przypadkach na wniosek Przewodniczącego uchwały Rady mogą zostać podjęte także bez odbywania posiedzenia, w drodze głosowania elektronicznego na e–adres Przewodniczącego lub wyznaczonego przez niego członka Rady, metodą obiegową poprzez składanie podpisów pod treścią uchwały przez poszczególnych członków Rady Fundacji.

     

§ 19

 

Do udziału w posiedzeniach Rady mogą być zaproszone osoby związane z Fundacją
i przedstawiciele organizacji, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji. Osoby te biorą udział w posiedzeniach Rady jako doradcy.

 

§ 20

Zarząd Fundacji

 

1. Zarząd Fundacji kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.

2. W skład Zarządu fundacji wchodzi od 1 do 3 osób – Prezes, Wiceprezes Zarządu. Zarząd jest powoływany i odwoływany przez Radę Fundacji w głosowaniu jawnym, w drodze uchwały podjętej kwalifikowaną większością głosów. Prezes Zarządu zostaje wybrany spośród kandydatów wskazanych przez Radę Fundacji. Wiceprezes Zarządu – zostaje wybrany przez Radę Fundacji na wniosek Prezesa Zarządu. Funkcja członka Zarządu trwa pięć lat i można ją pełnić więcej niż jedną kadencję.

3. Pierwszym Prezesem Zarządu zostaje Fundator. Następnych członków Zarządu na miejsce osób, które przestały pełnić funkcję lub dla rozszerzenia składu Zarządu, powołuje się decyzją Rady.

4. Członkostwo w Zarządzie wygasa na skutek:

a) dobrowolnego wystąpienia, zgłoszonego pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady;

b) utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;

c) śmierci członka;

d) wygaśnięcia kadencji Zarządu.

5. Zarząd w całości lub jego poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę przed upływem kadencji w drodze uchwały, w szczególności gdy zaistnieją okoliczności, które w sposób długotrwały uniemożliwiają bądź w znaczny sposób utrudniają pełnienie funkcji przez członka Zarządu albo powodują utratę zaufania do danego członka Zarządu.

6. Z tytułu pełnienia funkcji w Zarządzie, członek Zarządu może otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

 

§ 21

 

Do zadań i kompetencji Zarządu należy:

a) kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;

b) sporządzanie rocznego planu pracy Fundacji, preliminarza kosztów i budżetu;

c) sporządzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji, stanu jej finansów i pozostałego majątku;

d) przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów;

d) sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji;

e) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz;

f) zatrudnianie pracowników, ustalanie zasad i wysokości ich wynagrodzenia;

g) składanie wniosków do Rady Fundacji;

h) powoływanie pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji;

i) podejmowanie decyzji zastrzeżonych dla kompetencji niniejszego organu postanowieniami niniejszego Statutu.

 

§ 22

 

1. Zarząd Fundacji obraduje w miarę potrzeb, na posiedzeniach, które odbywają się co najmniej trzy razy do roku.

2. Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zarządu.
O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.

3. Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, jeśli dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa.

4. Jeśli inne Akty Wewnętrzne nie stanowią inaczej to każdy z członków Zarządu dysponuje jednym głosem.

5. W szczególnych przypadkach na wniosek Prezesa uchwały Zarządu mogą zostać podjęte także bez odbywania posiedzenia, w drodze głosowania elektronicznego na e–adres Prezesa lub wyznaczonego przez niego członka Zarządu, za pomocą faxu na nr wskazany przez Prezesa Zarządu, metodą obiegową poprzez składanie podpisów pod treścią uchwały przez poszczególnych członków Zarządu Fundacji.

 

§ 23

 

1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji w zakresie czynności zwykłego zarządu może składać każdy Członek Zarządu.

2. W sprawach majątkowych do kwoty 1.000 zł (tysiąc złotych) wystarczający jest podpis Członka Zarządu. Do zmiany tej kwoty wymagana jest uchwała Rady Fundacji. W innych przypadkach wymagany jest podpis dwóch członków Zarządu działających łącznie lub Prezesa Zarządu.

3. W przypadku zaciągania zobowiązań lub rozporządzania prawem o wartości przekraczającej jednorazowo bądź łącznie w okresie 1 (jednego) roku na rzecz jednego podmiotu lub podmiotów powiązanych, kwotę 100.000,00 zł (sto tysięcy złotych), do ważności transakcji wymagana jest uchwała Rady Fundacji.

 

Rozdział V

 

Postanowienia końcowe

 

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r o swobodzie działalności gospodarczej.

 

§ 24

 

Zmian w Statucie Fundacji dokonuje jednomyślnie Rada Fundacji, przy obecności wszystkich członków uprawnionych do głosowania. Zmiany Statutu dotyczące celów, mogą być wprowadzone tylko za zgodą Fundatora oraz nie mogą prowadzić do przekształcenia Fundacji
w inną, o zupełnie odmiennym zakresie działania.

Wnioski dotyczące zmian w Statucie mogą składać członkowie Rady, Zarządu lub Fundator na ręce Przewodniczącego Rady. Zobowiązuje się ponadto Zarząd do wnioskowania o zmiany dotyczące dostosowania niniejszego Statutu do zmieniających się przepisów prawa.

Niniejszy statut nie wymaga zawiedzenia przez Radę Fundacji.

 

 

§ 25

 

  1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub
    w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.

     

  1. Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje jednomyślnie Rada Fundacji, przy obecności wszystkich członków uprawnionych do głosowania. Uchwała wymaga zatwierdzenia przez Fundatora.

  1. Likwidację Fundacji przeprowadza Zarząd lub Likwidator wyznaczony przez Radę Fundacji.

     

4. Środki finansowe oraz majątek pozostały po likwidacji, likwidator przekaże innej organizacji pozarządowej realizującej cele podobne do zawartych w niniejszym Statucie.

 

§ 26

 

Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez Krajowy Rejestr Sądowy.

 

Sosnowiec 28.11.2014r

Fundator:

 

Piotr Duniec



Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl